#Debate: Αξιολόγηση Φοιτητών…Εξέταση ή παρουσία;

Παρασκευή, 15 Ιανουάριος, 2021 | NEA

siora-photography-hgFY1mZY-Y0-unsplashΚάθε φορά που πλησιάζει η εξεταστική περίοδος, το άγχος των φοιτητών αυξάνεται, καθώς η επιτυχής διεκπεραίωση αυτής της διαδικασίας, θα τους φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην κατάκτηση του πολυπόθητου τίτλου σπουδών τους. Το πώς θα εξεταστούν οι φοιτητές είναι επιλογή του εκάστοτε καθηγητή και συνήθως πρόκειται είτε για προφορική, είτε για κάποιου είδους γραπτή εξέταση. Ποιος όμως από τους δύο τρόπους είναι ο πιο αποτελεσματικός αλλά ταυτόχρονα και βοηθητικός για τους φοιτητές;

Αξιολόγηση Φοιτητών βάσει εξέτασης

Το σίγουρο είναι ότι η γραπτή εξέταση προσφέρει αρκετά πλεονεκτήματα, που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε:

Ισόχρονη και ισότιμη διαδικασία

Στη γραπτή εξέταση καθορίζεται συγκεκριμένη χρονική προθεσμία, ίδια για όλους, κατά την οποία οι εξεταζόμενοι θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει με τις απαντήσεις τους. Αυτό καθιστά τη διαδικασία πιο δίκαιη και ισότιμη για τους φοιτητές.

Επιπλέον, επιλέγονται συγκεκριμένα θέματα ή ομάδες θεμάτων με ασκήσεις που επίσης είναι ίδιες για όλους. Έτσι, δεν υπάρχει περίπτωση να εξεταστεί κανείς σε πιο απαιτητικές ασκήσεις από κάποιον άλλον. Αυτό δεν ισχύει όμως και για την προφορική εξέταση, καθώς εκεί οι ερωτήσεις μπορεί να αλλάζουν πιο συχνά και να μην διασφαλίζεται πάντα το ίδιο επίπεδο δυσκολίας.

Δυνατότητα ελέγχου του γραπτού

Ένα ακόμη πλεονέκτημα της γραπτής εξέτασης είναι η δυνατότητα που έχει εκ των υστέρων ο φοιτητής να επισκεφτεί τον καθηγητή, να δει το γραπτό του, να πληροφορηθεί για τα λάθη ή τις ελλείψεις του και έτσι να βελτιωθεί μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Προφορική εξέταση: χρονοβόρα και αγχωτική διαδικασία;

Όσοι έχουν συμμετάσχει σε προφορική εξέταση, γνωρίζουν ότι πρόκειται για διαδικασία που συνεπάγεται αρκετή αναμονή και κούραση, καθώς ο αριθμός των φοιτητών είναι μεγάλος και εξετάζονται συνήθως σε ομάδες λίγων ατόμων.

Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη μας πως η προφορική εξέταση, μπορεί να είναι ιδιαίτερα αγχωτική για φοιτητές που δυσκολεύονται να εκφραστούν και να διατυπώσουν σωστά τη σκέψη τους μπροστά σε άλλα άτομα.

Εξέταση μέσω γραπτής εργασίας

Μια αξιοκρατική και επιμορφωτική μορφή γραπτής εξέτασης είναι και η παράδοση γραπτής  εργασίας. Η επιλογή αυτή έχει πολλά πλεονεκτήματα για τους εξεταζόμενους.

Αρχικά, ο φοιτητής έχει την ευκαιρία να επενδύσει στην εργασία του και να την προετοιμάσει όλο το εξάμηνο. Αφιερώνει έτσι, περισσότερο χρόνο και προσπάθεια και αποκτά μεγαλύτερη τριβή με το μάθημα. Δεν καταφεύγει στη λύση ανάγκης του διαβάσματος της τελευταίας στιγμής απλά για να καταφέρει «να περάσει και αυτό το μάθημα». Αυτό καθιστά την όλη διαδικασία της αξιολόγησης των μαθητών λιγότερο αγχωτική και περισσότερο επιμορφωτική. Τέλος, η εξέταση μέσω γραπτής εργασίας ευνοεί και όσους από τους φοιτητές εργάζονται και δεν είναι εύκολο να πάρουν άδεια τη μέρα και την ώρα της εξέτασης.

Συμπερασματικά, συγκρίνοντας τους δύο τρόπους εξέτασης, η γραπτή δοκιμασία φαίνεται να έχει κάποια πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι της προφορικής. Φυσικά όμως, υπάρχει πιθανότητα να μην ισχύει το ίδιο για κάθε είδους μάθημα, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις η τελευταία, μπορεί να είναι πιο ευνοϊκή επιλογή. Ακόμη δε θα πρέπει να παραγνωρίσουμε τη χρησιμότητα της προφορικής εξέτασης για περιπτώσεις διευκόλυνσης ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπου η ύπαρξή της κρίνεται απαραίτητη και ιδιαίτερα βοηθητική.

Αξιολόγηση Φοιτητών βάσει παρουσίας

Η μαθητική και φοιτητική ζωή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις εξετάσεις και τα διαγωνίσματα και -όντως-  αυτό έχουμε συνηθίσει όλοι. Σκέψου για ένα λεπτό πώς θα ήταν η ακαδημαϊκή και σχολική πορεία αν η αξιολόγηση των μαθητών και φοιτητών δεν γινόταν μέσω εξετάσεων, αλλά μέσα από την παρουσία τους στην τάξη καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς. Αδιαμφισβήτητα θα ήταν το καλύτερο και αυτό σου εξηγούμε παρακάτω!

 

Το άγχος είναι πολύ κακός σύμβουλος

Μόνο στην σκέψη ότι από μια εξέταση θα εξαρτηθεί ο βαθμός σου ή και η ίδια η πορεία των σπουδών σου, ένα άγχος δημιουργείται! Γνωρίζοντας ότι η αξιολόγησή σου θα πραγματοποιηθεί λαμβάνοντας υπ’ όψιν την συνολική σου εικόνα και όχι το αποτέλεσμα μιας και μόνο εξέτασης, η κατάσταση γίνεται πιο απλή και σε απελευθερώνει από το άγχος. Ο καθένας μπορεί να βιώσει πιο εποικοδομητικές μέρες και μέρες που δεν έχει προσπαθήσει όσο θα ήθελε. Το καλό με την αξιολόγηση βάσει της παρουσίας σου είναι ότι ο καθηγητής μπορεί να στηριχτεί όχι σε ένα δεδομένο, αλλά σε μια πληθώρα δεδομένων, καθιστώντας έτσι, την διαδικασία πιο σωστή για τον ίδιο τον αξιολογούμενο.

Οι εξετάσεις δεν προωθούν την κατάκτηση γνώσης

Σίγουρα θα έχεις γνωρίσει είτε συμμαθητές είτε συμφοιτητές σου οι οποίοι αποφεύγουν την συστηματική μελέτη και διαβάζουν μόνο ενόψει των εξετάσεων ή της εξεταστικής. Σε αυτήν την περίπτωση, γνωρίζουν ότι αν διαβάσουν και γράψουν καλά έχουν εξασφαλίσει έναν καλό βαθμό, ώστε να συνεχίσουν έπειτα τις σπουδές τους. Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως όταν οι φοιτητές-μαθητές αξιολογούνται με βάση την καθημερινή τους εικόνα στην τάξη. Είναι υποχρεωμένοι να προσπαθούν και να μελετούν κανονικά και με αυτόν τον τρόπο αποκτούν ολοκληρωμένες γνώσεις.

Το σίγουρο είναι ότι θα υπάρχουν υποστηρικτές της μιας και της άλλης άποψης. Αυτό που πρέπει να εφαρμόζεται σαν τρόπος αξιολόγησης, πρέπει να λαμβάνει υπόψη, τι είναι καλύτερο για τους ίδιους τους φοιτητές-μαθητές, όπως και για την σταδιοδρομία τους!

Πηγή:citycampus.gr

Φωτογραφία:unsplash

Σκανάρετε για να συμμετάσχετε στην πλατφόρμα mazi.eu!

Θέλετε να μάθετε περισσότερα για την ΕΕ και να συμμετάσχετε σε συζήτηση για το μέλλον της;



Με μία ματιά
                                     
Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.