H ΕΕ ενισχύει τις απαιτήσεις για την ασφάλεια των αυτοκινήτων

Τρίτη, 2 Απρίλιος, 2019 | NEA

Η ΕΕ θεσπίζει νέο κανονισμό που επιβάλλει ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας στους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε μια προσπάθεια να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων και των τραυματισμών. Οι αντιπρόσωποι των κρατών μελών που συνήλθαν στο πλαίσιο της επιτροπής των Μόνιμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου ενέκριναν την προσωρινή συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ της ρουμανικής Προεδρίας και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με σχέδιο κανονισμού για τη γενική ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία των επιβατών οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών των οδών.

«Ο νέος αυτός κανονισμός θα συμβάλει στο στόχο της σημαντικής μείωσης του αριθμού των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της ΕΕ, μέσω των μέτρων για την προστασία των επιβατών οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών των οδών. Από το 2022, νέες τεχνολογίες και συστήματα θα καταστούν υποχρεωτικά για τα νέα οχήματα διαφόρων τύπων. Ο νέος κανονισμός θα δώσει επίσης την ευκαιρία στους κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ να εδραιώσουν την ηγετική τους θέση όσον αφορά τα καινοτόμα συστήματα ασφάλειας των οχημάτων.»

κ. Niculae Bădălău, Υπουργός Οικονομίας της Ρουμανίας

O κανονισμός επικαιροποιεί υφιστάμενους κανόνες σχετικά με την ασφάλεια των οχημάτων που περιέχονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 661/2009 για τη γενική ασφάλεια, στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 78/2009 για την προστασία των πεζών και στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 79/2009 για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων μηχανοκίνητων οχημάτων.

Δέκα έτη μετά την έκδοση του κανονισμού για τη γενική ασφάλεια, ο νέος κανονισμός θα δώσει νέα ώθηση στη δράση της ΕΕ για την οδική ασφάλεια και θα συμβάλει στην επίτευξη του στόχου για μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα έως το 2050. Για πρώτη φορά, αντιμετωπίζει τις συγκεκριμένες ανησυχίες των ευάλωτων χρηστών των οδών, και συγκεκριμένα των πεζών και των ποδηλατών.

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων ψυχαγωγίας/εργασίας (SUV)) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:

– ευφυές σύστημα ελέγχου ταχύτητας,

– εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος,

– προειδοποιητικά συστήματα υπνηλίας και προσοχής του οδηγού,

– προηγμένα συστήματα προειδοποίησης απόσπασης της προσοχής του οδηγού,

– σήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,

– συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορίας,

– συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος,

– ακριβής παρακολούθηση πίεσης ελαστικών,

Θα απαιτηθούν συμπληρωματικά προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι εξής:

– προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,

– συστήματα έκτακτης ανάγκης παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας,

– διευρυμένες ζώνες προστασίας πρόσκρουσης κεφαλής ικανές να μετριάσουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.

Εκτός από τις γενικές απαιτήσεις και τα υφιστάμενα συστήματα (όπως η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και η προηγμένη πέδηση έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να διαθέτουν προηγμένα συστήματα ικανά να ανιχνεύουν πεζούς και ποδηλάτες που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με το όχημα και να μειώνουν σημαντικά τα τυφλά σημεία γύρω από αυτό.

Επιπλέον, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων.

Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις προαναφερθείσες τεχνικές προδιαγραφές ώστε να λαμβάνονται υπόψη μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.

Επόμενα στάδια

Μετά τον συνήθη έλεγχο εκ μέρους των γλωσσομαθών νομικών, το συμφωνηθέν κείμενο θα εγκριθεί προσεχώς επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Θα αρχίσει να ισχύει είκοσι ημέρες από τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα αρχίσει να εφαρμόζεται 30 μήνες από την έναρξη ισχύος του. Προβλέπεται μεγαλύτερη ημερομηνία εφαρμογής για περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών, ώστε να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμόσουν την παραγωγή τους στις νέες απαιτήσεις.

Ιστορικό

Ο κανονισμός αποτελεί μέρος της τρίτης δέσμης μέτρων της Επιτροπής «Η Ευρώπη σε κίνηση», η οποία δρομολογήθηκε τον Μάιο του 2018. Η δέσμη αποσκοπεί να διασφαλίσει μια ομαλή μετάβαση προς ένα ασφαλές, καθαρό και αυτοματοποιημένο σύστημα κινητικότητας.

Πληροφορίες σχετικά με άλλες νομοθετικές προτάσεις που ανήκουν στην ίδια δέσμη:

Πρότυπα εκπομπών CO2 για τα φορτηγά (δελτίο Τύπου, συμφωνία που εγκρίθηκε από την ΕΜΑ στις 22 Φεβρουαρίου, πράξη που πρόκειται να εγκριθεί σύντομα)

Διαχείριση της οδικής υποδομής (δελτίο Τύπου, συμφωνία που εγκρίθηκε από την ΕΜΑ στις 27 Φεβρουαρίου, πράξη που πρόκειται να εγκριθεί σύντομα)

Συμφωνημένο κείμενο

 

Πηγή: consilium.europa.eu

Σκανάρετε για να συμμετάσχετε στην πλατφόρμα mazi.eu!

Θέλετε να μάθετε περισσότερα για την ΕΕ και να συμμετάσχετε σε συζήτηση για το μέλλον της;



Με μία ματιά
                             
Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.