Επίτροποι και ΥΠΕΞ για μία μέρα
«Συνειδητοποιήσαμε ότι δεν γνωρίζουμε πώς λειτουργεί η Ευρωπαϊκή Ενωση», «βρήκαμε συμβιβαστικές λύσεις, χωρίς να διαθέτουμε πρότερη εμπειρία», «άπαξ και ασπάζεσαι τα ανθρωπιστικά ιδεώδη, δεν γίνεται να αρνείσαι να δεχθείς στη χώρα σου πρόσφυγες». Εύστοχα ήταν τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν προ ημερών οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Ασπροπύργου ή αλλιώς οι ΥΠΕΞ της Σλοβακίας, η εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ Ιρλανδίας και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι έφηβοι από τον Ασπρόπυργο, μαζί με συνομηλίκους τους από το Αίγιο, την Αλεξανδρούπολη, τη Δράμα, τη Μυτιλήνη, τη Φλώρινα, τη Θεσσαλονίκη, την Κέρκυρα, το Μαρούσι, το Ψυχικό, το κέντρο της Αθήνας, τη Λάρισα, τα Ιωάννινα, το Βραχάτι, τη Ροδόπη, τη Χίο, τη Ρόδο, την Αργολίδα, τη Λήμνο, την Καρδίτσα, την Κρήτη και τον Εβρο, συμμετείχαν στην προσομοίωση «Αthens EU Model Junior», που συνδιοργάνωσαν το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct ΕΛΙΑΜΕΠ, το Εργαστήριο Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.
«Εδώ και χρόνια πραγματοποιούμε προσομοιώσεις της λειτουργίας ευρωπαϊκών οργάνων αλλά με φοιτητές», επισημαίνει η κ. Εμμανουέλα Δούση, αναπληρώτρια καθηγήτρια και διευθύντρια του Εργαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και Πολιτικής του ΕΚΠΑ. «Ως επί το πλείστον, πραγματοποιούνται προσομοιώσεις των εργασιών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά εν προκειμένω καλέσαμε τους μαθητές να αναλάβουν ρόλους μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων και να συζητήσουν μέτρα για τη διαχείριση του προσφυγικού».
Η συλλογιστική των διοργανωτών ήταν ρεαλιστική: το Ευρωκοινοβούλιο δεν αποτελεί το όργανο που λαμβάνει αποφάσεις, σε αντίθεση με τα άλλα δύο όργανα που έχουν καθοριστικό ρόλο στη χάραξη ευρωπαϊκής πολιτικής. «Είναι σημαντικό τα παιδιά να δουν πώς οι υπουργοί και οι επίτροποι μέσω της συζήτησης οδηγούνται σε μια κοινώς αποδεκτή λύση ή πώς τα κράτη μπλοκάρουν συγκεκριμένες αποφάσεις», υπογραμμίζει η κ. Δούση. «Πολλά έχουν αλλάξει στον τρόπο που σκέφτομαι από τότε που ήμουν στην ηλικίας σας», αναφέρει ενώπιον των εφήβων ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρης Βίτσας, που προσπάθησε να μεταφέρει την ατμόσφαιρα, αλλά και τη θέση ενός υπουργού σε ανάλογες συνδιασκέψεις. «Κάποιος από εσάς θα κληθεί να αναλάβει τον ρόλο μου», προσθέτει, εξηγώντας ότι οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. δεν διαθέτουν υπουργό με το δικό του χαρτοφυλάκιο. Τα καθήκοντά του απαιτούν συνεχή εγρήγορση, όπως εξήγησε στους εκατό εφήβους, παραθέτοντάς τους το καθημερινό του πρόγραμμα με τις συνεχείς διαβουλεύσεις με πλήθος φορέων και αξιωματούχων.
Το ενδιαφέρον των σχολείων για την άσκηση προσομοίωσης στην Αθήνα, που διαρκούσε τρεις ημέρες, ήταν μεγάλο. Υπήρξαν συνολικά διακόσια υποψήφια σχολεία, από τα οποία επελέγησαν 25, αντιπροσωπευτικά της ανθρωπογεωγραφίας της μαθητικής κοινότητας – μειονοτικά, διαπολιτισμικά, δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. «Οι μαθητές, καθώς υποδύθηκαν διαφορετικούς ρόλους, έμαθαν τον διάλογο και την τεράστια αξία του συμβιβασμού, πάνω στον οποίο στηρίζεται η όλη λειτουργία της Ε.Ε.», σχολιάζει ο Λουκάς Τσούκαλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ και πρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ. «Προσπαθήσαμε να ανοίξουμε στους εφήβους “παράθυρα”, για να δουν τον κόσμο και να ακούσουν άλλες απόψεις, σε μια εποχή που πολλοί στη χώρα μας και αλλού προσπαθούν να κλείσουν αυτά τα παράθυρα».
Πηγή: kathimerini.gr