Αναμόρφωση των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ

Τετάρτη, 21 Αύγουστος, 2019 | NEA

Ποια είναι η προτεινόμενη αναμόρφωση της νομοθεσίας των δικαιωμάτων επιβατών αεροπορικών μεταφορών;

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την αναμόρφωση των ισχυόντων κανονισμών περί δικαιωμάτων επιβατών αεροπορικών μεταφορών και περί ευθύνης των αερομεταφορέων. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις έχουν ως στόχο να εξασφαλιστεί ότι οι επιβάτες των αεροπορικών μεταφορών θα επωφελούνται από νέα και βελτιωμένα δικαιώματα σε ό,τι αφορά την ενημέρωση, την παροχή φροντίδας και την παροχή νέου δρομολογίου σε περίπτωση που έχουν καθηλωθεί στο αεροδρόμιο. Παράλληλα, θα θεσπιστούν βελτιωμένες διαδικασίες καταγγελίας και μέτρα επιβολής, έτσι ώστε οι επιβάτες να μπορούν να επωφελούνται πραγματικά από τα δικαιώματα που τους παρέχονται. Οι τροποποιήσεις έχουν επίσης ως στόχο να αποσαφηνίσουν τις νομικές γκρίζες ζώνες στην ισχύουσα νομοθεσία και να θεσμοθετήσουν ορισμένα νέα δικαιώματα.

Γιατί είναι απαραίτητο;

Επί του παρόντος, οι κανόνες για τους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών περιέχονται σε δύο κανονισμούς: τον κανονισμό σχετικά με τους κανόνες αποζημίωσης και παροχής βοήθειας όταν οι επιβάτες αντιμετωπίζουν άρνηση επιβίβασης ή η πτήση τους έχει ματαιωθεί ή καθυστερήσει και τον κανονισμό σχετικά με τους κανόνες περί ευθύνης του αερομεταφορέα για τη μεταφορά επιβατών και των αποσκευών τους.

Έχουν επισημανθεί ορισμένα προβλήματα από τότε που εγκρίθηκαν οι ισχύοντες κανόνες. Ειδικότερα, υπάρχουν διατάξεις και ορισμοί που είναι ασαφείς. Αυτό οδήγησε σε ανακολουθίες και ανομοιόμορφη εφαρμογή των κανόνων. Οι επιβάτες συναντούν συχνά δυσκολίες στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους λόγω των ανεπαρκών διαδικασιών διεκπεραίωσης καταγγελιών.

Πιο αναλυτικά

Πρόταση για την τροποποίηση των ισχυόντων κανόνων αποζημίωσης των επιβατών και παροχής βοήθειας σε αυτούς και περί ευθύνης του αερομεταφορέα – 2013/0072(COD)

Ο προτεινόμενος κανονισμός θα τροποποιήσει τους ισχύοντες κανονισμούς για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και την ευθύνη των αερομεταφορέων. Στόχος του είναι να αποσαφηνιστούν οι τομείς όπου οι ισχύοντες κανόνες ήταν ασαφείς και προβληματικοί τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες.

Ειδικότερα, το σχέδιο κανονισμού ορίζει με σαφήνεια τον όρο «έκτακτες περιστάσεις» ως τις περιστάσεις εκείνες που δεν αποτελούν μέρος της συνήθους άσκησης δραστηριοτήτων της αεροπορικής εταιρείας και που εκφεύγουν του πραγματικού ελέγχου της. Με βάση τον νέο ορισμό, οι φυσικές καταστροφές ή οι απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας θα θεωρούνται «έκτακτες» περιστάσεις, ενώ ορισμένα προβλήματα τεχνικής φύσης, όπως αυτά που εντοπίζονται στο πλαίσιο της τακτικής συντήρησης του αεροσκάφους, δεν θα θεωρούνται «έκτακτες» περιστάσεις.

Ο προτεινόμενος κανονισμός θα αποσαφηνίσει επίσης τους κανόνες για πρόσβαση σε αποζημίωση, όπως μεταξύ άλλων:

-αύξηση των χρονικών κατώτατων ορίων για την καταβολή αποζημίωσης από τρεις σε πέντε ώρες για όλα τα ταξίδια εντός της ΕΕ (για τα ταξίδια εκτός ΕΕ, τα κατώτατα όρια εξαρτώνται από τη διάρκεια της πτήσης)

-καθιέρωση ενός ενιαίου χρονικού κατώτατου ορίου δύο ωρών για την πρόσβαση σε παροχή φροντίδας και βοήθειας, όπως αναψυκτικά, για όλες τις πτήσεις

-σαφείς κανόνες για τις ανταποκρίσεις και πότε οι επιβάτες δικαιούνται φροντίδας ή/και αποζημίωσης

-απαίτηση για τις αεροπορικές εταιρίες να παρέχουν εναλλακτικό δρομολόγιο στους επιβάτες, με άλλες αερογραμμές ή μεταφορικά μέσα, σε περίπτωση που δεν μπορούν να τους μεταφέρουν οι ίδιες εντός δωδεκαώρου

-αποσαφήνιση των δικαιωμάτων των επιβατών των οποίων η πτήση έχει αναπρογραμματιστεί σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων πριν από την αναχώρηση

-σαφής εξήγηση των δικαιωμάτων των επιβατών κατά τη διάρκεια καθυστερήσεων διαδρόμου και υποχρέωση ανακοίνωσης προς τους επιβάτες για διακοπή πτήσης αμέσως μόλις είναι διαθέσιμες οι σχετικές πληροφορίες

Επιπλέον, οι τροποποιήσεις θα εξασφαλίσουν αποτελεσματικότερες διαδικασίες διεκπεραίωσης καταγγελιών και θα ενισχύσουν τις πολιτικές εκτέλεσης, παρακολούθησης και επιβολής κυρώσεων. Ειδικότερα, οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να παρέχουν σαφείς διαδικασίες διεκπεραίωσης καταγγελιών (ηλεκτρονικό έντυπο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) και να απαντούν στους επιβάτες εντός καθορισμένων προθεσμιών.

Τέλος, το σχέδιο πρότασης θεσπίζει επίσης βελτιωμένα δικαιώματα σε σχέση με προβλήματα υπηρεσιών αποσκευών, όπως:

-ειδικοί νέοι κανόνες για εξοπλισμό κινητικότητας και μουσικά όργανα

-διαφάνεια έναντι των επιβατών σχετικά με τα όρια των επιτρεπόμενων αποσκευών και τυχόν πρόσθετη επιβάρυνση για τη μεταφορά αποσκευών

-απαίτηση για τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν έντυπα υποβολής καταγγελίας για τις υπηρεσίες αποσκευών στο αεροδρόμιο

Πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Στο Συμβούλιο

Το Συμβούλιο διεξήγαγε μια πρώτη συζήτηση της πρότασης κατά τη σύνοδο του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας στις 10 Οκτωβρίου 2013. Οι Υπουργοί συμφώνησαν ως προς την ανάγκη να αποσαφηνιστούν οι ισχύοντες κανόνες και συζήτησαν τα ζητήματα της απώλειας ανταπόκρισης και της αποζημίωσης λόγω μεγάλης καθυστέρησης. Η πλειοψηφία των Υπουργών αντιτάχθηκαν στη συσχέτιση του ύψους της αποζημίωσης με τις τιμές των εισιτηρίων.

Μετά από συνεχείς εργασίες στο πλαίσιο της Ομάδας «Αεροπορικές Μεταφορές», η Προεδρία του Συμβουλίου παρουσίασε έκθεση προόδου κατά τη σύνοδο του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας στις 15 Δεκεμβρίου 2013.

Μια δεύτερη έκθεση προόδου για τις εργασίες της Ομάδας παρουσιάστηκε στη σύνοδο του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας στις 5-6 Ιουνίου 2014. Στα κυριότερα εκκρεμή θέματα περιλαμβάνονταν τα κατώτατα όρια αποζημίωσης σε περιπτώσεις ακύρωσης και καθυστέρησης, η αποζημίωση για ανταποκρίσεις και η συμπερίληψη ή όχι στους κανόνες σαφών διατάξεων για τον «κανόνα της μίας χειραποσκευής».

Μια ακόμη έκθεση προόδου συζητήθηκε κατά τη σύνοδο του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας στις 11-12 Ιουνίου 2015. Το τρέχον κείμενο της Προεδρίας καταδεικνύει πρόοδο σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης συμφωνίας για απλουστευμένο ορισμό της «ακύρωσης» και διευκρίνισης των περιπτώσεων που θεωρούνται ακυρώσεις ή καθυστερήσεις. Οι Υπουργοί κατέληξαν επίσης σε συμβιβασμό για το θέμα των χειραποσκευών και την απόφαση να περιληφθούν οι έκτακτες τεχνικές περιστάσεις σε χωριστό, εξαντλητικό, δεσμευτικό κατάλογο.

Εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένοι τομείς που χρήζουν περαιτέρω μελέτης, μεταξύ των οποίων:

-τα κατώτατα όρια αποζημίωσης –αν οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις πτήσεων θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο

-η αποζημίωση για απώλεια πτήσης ανταπόκρισης –αν πρέπει να περιληφθεί δεδομένου ότι μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερο χρόνο μετεπιβίβασης

Οι εργασίες για την πρόταση θα συνεχιστούν σε τεχνικό επίπεδο.

 

Πηγή: consilium.europa.eu

Σκανάρετε για να συμμετάσχετε στην πλατφόρμα mazi.eu!

Θέλετε να μάθετε περισσότερα για την ΕΕ και να συμμετάσχετε σε συζήτηση για το μέλλον της;



Με μία ματιά
                             
Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.