Περίοδος διακοπών: 10+1 συμβουλές για ανέμελα ταξίδια στην Ευρώπη

Τετάρτη, 2 Ιούλιος, 2014 | Top Post

H περίοδος των διακοπών αρχίζει και εκατομμύρια Ευρωπαίοι ετοιμάζονται να ταξιδέψουν εντός αλλά και εκτός της ΕΕ. Εάν αναρωτιέστε τι πρέπει να κάνετε για να έχετε πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε περίπτωση ατυχήματος ή θέλετε να μάθετε τι είδους έγγραφα χρειάζεστε για να πάρετε μαζί σας τον σκύλο σας, δείτε παρακάτω 10+1 χρήσιμες συμβουλές για τα δικαιώματα που έχετε ως Ευρωπαίοι πολίτες, όταν ταξιδεύετε.

1) Αν καθυστερήσουν ή ακυρωθούν δρομολόγια αεροπλάνων, τρένων, λεωφορείων και πλοίων…

Χάρη στους κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ, αν η πτήση ή το ταξίδι σας καθυστερήσει πολλές ώρες, η εταιρεία που σας μεταφέρει έχει υποχρέωση να σας προσφέρει μια δίκαιη αποζημίωση.

Εάν το δρομολόγιό σας ακυρωθεί και πρέπει να μείνετε σε ξενοδοχείο μακριά από τον τελικό σας προορισμό, η αεροπορική ή η σιδηροδρομική εταιρεία οφείλει να καλύψει το σχετικό κόστος.

Προτού ταξιδέψετε, ελέγξτε πώς μπορείτε να διεκδικήσετε τα δικαιώματά σας σε αεροδρόμια, λιμάνια, και σταθμούς λεωφορείων και τρένων στην Ευρώπη ή τηλεφορτώστε στο τηλέφωνό σας τη σχετική εφαρμογή.

2) Ποια ειδικά δικαιώματα διαθέτω, αν είμαι ταξιδιώτης με αναπηρία;

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών προστατεύουν τα άτομα με αναπηρία, καθώς και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, από διακρίσεις, όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς, και τους δίνουν τη δυνατότητα να έχουν την ίδια πρόσβαση στη μεταφορά όπως οι άλλοι πολίτες.

Εάν δικαιούστε να χρησιμοποιείτε τις αναπηρικές θέσεις στάθμευσης στη χώρα σας, σας εξασφαλίζεται αντίστοιχη πρόσβαση σε όλη την Ευρώπη. Το μόνο που χρειάζεστε είναι η τυποποιημένη κάρτα στάθμευσης σας για άτομα με αναπηρία.

3) Έχω κάνει κράτηση για ένα πακέτο διακοπών, αλλά ο ταξιδιωτικός πράκτορας πτώχευσε. Μπορώ να ζητήσω επιστροφή των χρημάτων;

Η οδηγία για τα οργανωμένα ταξίδια προστατεύει τους Ευρωπαίους καταναλωτές που πηγαίνουν διακοπές και καλύπτει τα οργανωμένα πακέτα διακοπών με προκαθορισμένο συνδυασμό τουλάχιστον δύο στοιχείων από τα ακόλουθα: 1) μεταφορές, 2) διαμονή 3) άλλες τουριστικές υπηρεσίες όπως ξεναγήσεις (που συμπεριλαμβάνονται στην τιμή). Η οδηγία παρέχει προστασία που περιλαμβάνει: τις πληροφορίες σε ενημερωτικά φυλλάδια, τα δικαιώματα ακύρωσης χωρίς κυρώσεις, την ευθύνη για τις υπηρεσίες (π.χ. ξενοδοχεία που δεν πληρούν τα κριτήρια της κατηγορίας τους) και την προστασία σε περίπτωση πτώχευσης ταξιδιωτικού πράκτορα ή αεροπορικής εταιρείας.

Στο μέλλον, βάσει των νέων προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έλαβαν τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (MEMO/14/184), η προστασία αυτή θα επεκταθεί και στους ταξιδιώτες που αγοράζουν ηλεκτρονικά εξατομικευμένα πακέτα διακοπών (είτε απευθείας από έναν επαγγελματία είτε από διάφορους εμπορικά συνδεόμενους επαγγελματίες) . Έτσι θα αποκτήσουν συμπληρωματική προστασία περίπου 120 εκατομμύρια άτομα.

4) Τι πρέπει να κάνω, αν χρειαστώ γιατρό στο εξωτερικό;

Εάν αρρωστήσετε ή τραυματιστείτε, ενώ ταξιδεύετε σε μια χώρα της ΕΕ (αλλά και την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία ή την Ελβετία), έχετε δικαίωμα σε επείγουσα περίθαλψη. Γι’ αυτό, πρέπει να έχετε μαζί σας την Ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης ασθένειας (ΕΚΑΑ) . Με την κάρτα αυτή θα λάβετε θεραπευτική αγωγή υπό τους ίδιους όρους και με το ίδιο κόστος με τα άτομα που είναι ασφαλισμένα στη χώρα που επισκέπτεστε. Η ΕΚΑΑ εκδίδεται από τον ασφαλιστικό σας φορέα χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση.

Για να έχετε μαζί σας τους αριθμούς τηλεφώνου έκτακτης ανάγκης που μπορεί να χρειαστείτε και να μάθετε περισσότερα για τις θεραπευτικές αγωγές που καλύπτονται και το σχετικό κόστος, τον τρόπο επιστροφής των δαπανών σας, καθώς και με ποιον μπορείτε να επικοινωνήσετε σε περίπτωση που χάσετε την κάρτα σας, τηλεφορτώστε στο τηλέφωνό σας την ειδική εφαρμογή.

Αν πάσχετε από κάποια χρόνια πάθηση και πρέπει να ακολουθήσετε φαρμακευτική αγωγή στη διάρκεια του ταξιδιού σας, πριν φύγετε ζητήστε από τον γιατρό σας να σας δώσει μια διασυνοριακή συνταγή.

5) Με ποιο τρόπο μπορώ να αποφύγω υπέρογκες χρεώσεις στο λογαριασμό του κινητού μου τηλεφώνου, όταν ταξιδεύω;

Η ΕΕ σας εξοικονομεί χρήματα, όταν ταξιδεύετε, με ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις τιμών αυτό το καλοκαίρι – τη μεγαλύτερη πτώση σημείωσε η περιαγωγή δεδομένων: από 45 λεπτά ανά Megabyte (MB) σε 20 λεπτά ανά ΜΒ (η χρέωση γίνεται ανά Kilobyte που χρησιμοποιείται). Παρακάτω μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλα τα νέα ανώτατα όρια τιμών.

Εξερχόμενη κλήση: 19 λεπτά/min

Εισερχόμενη κλήση: 5 λεπτά/min

Αποστολή γραπτού μηνύματος: έως 6 λεπτά

Τηλεφόρτωση δεδομένων/πλοήγηση στο Διαδίκτυο: 20 λεπτά/MB

Επιπλέον, από την 1η Ιουλίου 2014 ορισμένοι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας στην Ευρώπη θα σας επιτρέπουν να επιλέγετε μια χωριστή σύμβαση περιαγωγής πριν από το ταξίδι σας και, ανά περίπτωση, θα έχετε τη δυνατότητα να επιλέγετε έναν τοπικό πάροχο κινητών υπηρεσιών περιαγωγής δεδομένων στη χώρα που επισκέπτεστε. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να συγκρίνετε τις προσφορές περιαγωγής και να επωφεληθείτε από ελκυστικότερες προσφορές και τιμές στις διακοπές σας.

Η ΕΕ επεξεργάζεται νέους κανόνες για την πλήρη κατάργηση των τελών περιαγωγής. Έτσι, μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα προσδοκούμε τα τέλη περιαγωγής να αποτελούν παρελθόν και να μπορείτε να συνομιλείτε, να στέλνετε γραπτά μηνύματα, να τηλεφορτώνετε δεδομένα και να περιηγείστε στο διαδίκτυο σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ σαν να ήσαστε στη χώρα σας!

6) Ποιόν αριθμό μπορώ να καλέσω σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης;

Σε περίπτωση ατυχήματος, πυρκαγιάς, επίθεσης, πνιγμού και σε κάθε περίπτωση που απειλείται ζωή ή περιουσία, μπορείτε να καλέσετε το 112. Ο αριθμός αυτός είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης, τον οποίο μπορείτε να καλέσετε από οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ (αλλά και στη Νορβηγία, την Ισλανδία, την Τουρκία καθώς και πολλές άλλες χώρες)  και σας φέρνει σε επαφή με την αστυνομία, τα ασθενοφόρα και την πυροσβεστική.

7) Αν αντιμετωπίσω προβλήματα στις αγορές μου κατά τη διάρκεια των διακοπών μου στο εξωτερικό, σε ποιον μπορώ να απευθυνθώ για να με βοηθήσει να λάβω αποζημίωση;

Αν ζείτε στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία, μπορείτε να λάβετε δωρεάν βοήθεια, όταν επιστρέψετε στη χώρα σας! Εάν αντιμετωπίσατε κάποιο πρόβλημα κατά την ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, την κράτηση πακέτου διακοπών ή αεροπορικού εισιτηρίου, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία, επικοινωνήστε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΚΚ) στη χώρα σας. Η ομάδα του μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να επιλύσετε προβλήματα που είχατε κατά την παραγγελία προϊόντων για τις διακοπές σας διαδικτυακά από άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

Όσοι ταξιδεύουν στη Βραζιλία για το Παγκόσμιο Κύπελλο μπορούν επίσης να επωφεληθούν από την εμπειρογνωμοσύνη των ΕΚΚ.  Μπορείτε να τηλεφορτώσετε έναν ειδικό οδηγό για το Παγκόσμιο Κύπελλο όσον αφορά τα δικαιώματά σας ως καταναλωτή στη Βραζιλία εδώ.

8) Στις διακοπές μου αγόρασα ένα νέο ζευγάρι παπούτσια, αλλά χάλασαν μετά από μία εβδομάδα. Πώς μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου;

Οπουδήποτε και αν κάνετε αγορές εντός της ΕΕ, έχετε κάποια θεμελιώδη, αναφαίρετα καταναλωτικά δικαιώματα. Κατ’ αρχάς δικαιούστε διετή εγγύηση – ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει ελαττωματικά προϊόντα χωρίς χρέωση. Αν αυτό δεν είναι δυνατό σε εύλογο χρονικό διάστημα ή χωρίς ταλαιπωρία, μπορείτε να ζητήσετε την επιστροφή των χρημάτων σας ή έκπτωση στην τιμή. Οι εμπορικές εγγυήσεις δεν αντικαθιστούν την ελάχιστη 2ετή εγγύηση, αλλά μπορούν να την συμπληρώσουν.

Να θυμάστε! Η νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές εφαρμόζεται στις αγορές αγαθών ή στην παροχή υπηρεσιών σε οποιοδήποτε σημείο πώλησης που βρίσκεται στο έδαφος της ΕΕ, ανεξάρτητα από την εθνικότητα του αγοραστή. Οι εγγυήσεις ρυθμίζονται από νόμο σε όλη την Ευρώπη. Μια οδηγία της ΕΕ ορίζει τον ελάχιστο βαθμό προστασίας των αγοραστών. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εφαρμόσουν τις απαιτήσεις της ΕΕ στην εθνική νομοθεσία, η οποία μπορεί επίσης να παρέχει υψηλότερο επίπεδο προστασίας.

Χάρη στην ευρωπαϊκή διαδικασία μικροδιαφορών, έχετε επίσης τη δυνατότητα να αξιώσετε την επιστροφή χρημάτων με τρεις απλές ενέργειες, εάν έχετε αγοράσει ελαττωματικό προϊόν στο εξωτερικό. Σε πολλές περιπτώσεις και σε όλες τις χώρες της ΕΕ– με εξαίρεση τη Δανία– μπορείτε να προσφύγετε στην εν λόγω διαδικασία. Είναι μια ταχεία και λιγότερο δαπανηρή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις παραδοσιακές δικαστικές διαδικασίες, και μπορείτε προς το παρόν να την χρησιμοποιείτε για εμπορικές συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτικών συναλλαγών αξίας έως και 2 000 ευρώ. Πρέπει απλώς να υποβάλετε ένα τυποποιημένο έντυπο στο αρμόδιο δικαστήριο.

Από τις 13 Ιουνίου 2014 ισχύουν νέοι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Οι κανόνες αυτοί θα εξασφαλίσουν ότι όλοι οι πολίτες της ΕΕ διαθέτουν 14 ημέρες εάν επιθυμούν να επιστρέψουν τα προϊόντα που αγόρασαν εξ αποστάσεως, μέσω του διαδικτύου, του ταχυδρομείου ή του τηλεφώνου (MEMO/14/1144).

9) Τι πρέπει να γνωρίζω αν θέλω να πάρω μαζί μου το ζώο συντροφιάς (σκύλος, γάτα, κλπ.) στις διακοπές μου στην ΕΕ;

Εάν ταξιδεύετε στο εσωτερικό της ΕΕ, μπορείτε να πάρετε εύκολα μαζί σας το κατοικίδιό σας, εφόσον τηρείτε τους ακόλουθους κανόνες. Εάν πάρετε μαζί σας το σκύλο ή τη γάτα, βεβαιωθείτε ότι έχει κάνει αντιλυσσικό εμβολιασμό και ότι οι σχετικές πληροφορίες περιλαμβάνονται στο διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας. Εάν προορισμός σας είναι η Ιρλανδία, η Φινλανδία, η Μάλτα ή το Ηνωμένο Βασίλειο, το ζώο συντροφιάς σας θα πρέπει επίσης να υποβληθεί σε αντιπαρασιτική αγωγή. Εάν η γάτα ή ο σκύλος σας είναι μικρότερος από 3 μηνών ή εάν έχετε ζώο συντροφιάς που δεν είναι σκύλος ή γάτα, μπορεί να ισχύουν ειδικοί κανόνες για κάθε χώρα. Ανατρέξτε στον δικτυακό μας τόπο για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό το θέμα.

Εάν είστε πολίτης της ΕΕ και επιστρέφετε με το ζώο συντροφιάς σας από χώρα εκτός της ΕΕ, θα χρειαστείτε και πάλι το διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας. Ανάλογα με τον προορισμό των διακοπών σας, μπορεί, προτού ξεκινήσετε για τις διακοπές σας, να χρειαστεί το ζώο συντροφιάς σας να υποβληθεί σε πρόσθετες δοκιμές, πέραν του αντιλυσσικού εμβολιασμού. Αν κατοικείτε στην Ανδόρα, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, το Μονακό, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο, την Ελβετία ή στην Πόλη του Βατικανού και έχετε στη διάθεσή σας διαβατήριο ζώου συντροφιάς, έχετε τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες της ΕΕ.

Πριν από την αναχώρησή σας, εξακριβώστε τις απαιτήσεις της χώρας την οποία σκοπεύετε να επισκεφτείτε.

10) Μπορώ να φέρω μαζί μου κρέας ή τυρί από τις διακοπές μου στο εξωτερικό;

Η εισαγωγή κρέατος ή γαλακτοκομικών προϊόντων από τις περισσότερες χώρες εκτός ΕΕ είναι παράνομη, είτε προορίζονται για εσάς τους ίδιους είτε για άλλους ως δώρο.

Εάν επιστρέφετε από τις Νήσους Φερόε, τη Γροιλανδία ή την Ισλανδία, μπορείτε να φέρετε μαζί σας μέχρι και 10 κιλά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης, παιδικό γάλα σε σκόνη, παιδικές τροφές και ειδικές τροφές ή ειδικές ζωοτροφές για ζώα συντροφιάς που απαιτούνται για ιατρικούς λόγους. Για να μπορέσετε να μεταφέρετε τα προϊόντα αυτά, ωστόσο, πρέπει να είναι σε σφραγισμένες συσκευασίες και να μην ζυγίζουν περισσότερο από δύο κιλά ούτε να χρειάζονται ψυγείο πριν ανοιχτούν.

Από τη Γροιλανδία μπορείτε επίσης να φέρετε ψάρια και ορισμένα οστρακοειδή , εφόσον δεν υπερβαίνουν τα 20 κιλά. Για τις Νήσους Φερόε ή την Ισλανδία, δεν ισχύουν περιορισμοί στο βάρος.

Για άλλα προϊόντα ζωικής προέλευσης, όπως είναι το μέλι, επίσης περιορίζεστε στα δύο κιλά.

Για τη μεταφορά ζωικών προϊόντων μεταξύ χωρών στο εσωτερικό της ΕΕ, οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν. Επίσης, δεν ισχύουν όταν ταξιδεύετε από την Ανδόρα, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο ή την Ελβετία.

Η ΕΕ μπορεί να επιβάλει περαιτέρω περιορισμούς σε περίπτωση λοιμωδών νόσων των ζώων σε τρίτες χώρες.

Σε περίπτωση αμφιβολίας, παρακαλούμε να απευθυνθείτε στην κτηνιατρική υπηρεσία στο σημείο εισόδου στην ΕΕ (αεροδρόμιο, λιμένας, οδικό δίκτυο, κλπ.). Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι κανόνες υπάρχουν για την προστασία της υγείας σας και της υγείας των ζώων από τις σοβαρές ζωονόσους στην ΕΕ. Για περισσότερες πληροφορίες, συμβουλευτείτε τον δικτυακό τόπο για τα ταξίδια Europa! Απαντήσεις σε περισσότερες «Συχνές ερωτήσεις» διατίθενται εδώ. Αν θέλετε να υποβάλετε κάποια άλλη ερώτηση, επισκεφθείτε την ακόλουθη διεύθυνση.

11) Ταξιδεύω εκτός Ευρώπης, αλλά η χώρα μου δεν διαθέτει πρεσβεία ή προξενείο στον προορισμό μου. Πού πρέπει να απευθυνθώ, αν χρειαστώ βοήθεια;

Ως πολίτης κράτους μέλους της ΕΕ είστε αυτομάτως και πολίτης της ΕΕ. Κατά συνέπεια, αν βρίσκεστε σε χώρα εκτός ΕΕ στην οποία δεν υπάρχει πρεσβεία ή προξενείο της χώρας σας, μπορείτε να απευθυνθείτε σε προξενείο ή πρεσβεία οποιουδήποτε κράτους μέλους της ΕΕ για βοήθεια (αν, για παράδειγμα, έχετε συλληφθεί, έχετε υποστεί σοβαρό ατύχημα ή έχετε χάσει σημαντικά έγγραφα).

Επίσης, έχετε δικαίωμα να λάβετε βοήθεια σε καταστάσεις κρίσης: Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να βοηθήσουν τους πολίτες να εκκενώσουν την περιοχή όταν χρειάζεται, όπως θα έκαναν αν ήταν υπήκοοι της δικής τους χώρας.

Για να δείτε, αν η χώρα σας εκπροσωπείται στον προορισμό σας, επισκεφθείτε το δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προξενική προστασία.

Σκανάρετε για να συμμετάσχετε στην πλατφόρμα mazi.eu!

Θέλετε να μάθετε περισσότερα για την ΕΕ και να συμμετάσχετε σε συζήτηση για το μέλλον της;



Με μία ματιά
                                     
Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.