Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη, Μέρος Β’ – Τα δικαιώματά σας, όταν ταξιδεύετε με αεροπλάνο

Τετάρτη, 12 Ιούνιος, 2013 | Τα νέα του δικτύου μας

Ποια είναι λοιπόν τα δικαιώματά σας, όταν ταξιδεύετε με αεροπλάνο;

Πρώτον, όταν αγοράζετε το εισιτήριο, απαγορεύεται να χρεώνεστε με επιπλέον ποσό λόγω της εθνικότητάς σας ή του τόπου έκδοσης του εισιτηρίου.

Δεύτερον, εάν αντιμετωπίσετε κάποια συγκεκριμένα προβλήματα, όπως για παράδειγμα καθυστερήσεις, ακυρώσεις και υπεράριθμες κρατήσεις που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος και εφόσον αναχωρείτε από την ΕΕ με οποιονδήποτε αερομεταφορέα ή φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ (ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας), το ευρωπαϊκό δίκαιο σας παρέχει μια σειρά δικαιωμάτων. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά.

Επιστροφή χρημάτων ή εναλλακτική μεταφορά

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα:

– είτε να προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας υπό παρεμφερείς συνθήκες,

– είτε να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και, αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.

Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).

Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).

Γεύματα και κατάλυμα

Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, δυνατότητα επικοινωνίας (όπως δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις) και, αν χρειαστεί, παροχή καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Χρηματική αποζημίωση

Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες στον τελικό προορισμό που αναφέρεται στο εισιτήριό σας, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 – 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης.

Πτήσεις εντός της ΕΕ

– έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ

– πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ

Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ

– έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ

– 1.500 – 3.500 χλμ: 400 ευρώ

– πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ

Προσοχή!

Η απόσταση υπολογίζεται από το αεροδρόμιο, στο οποίο δεν μπορέσατε να επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος, το οποίο μπορεί να μην είναι το αεροδρόμιο, από το οποίο ξεκινήσατε το ταξίδι σας. Επίσης, εάν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θα λάβετε αποζημίωση αν:

– η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π.χ. σε κακές καιρικές συνθήκες, ή

– είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή

– σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.

Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:

– να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)

– να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό

– να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (εφόσον υπάρχουν θέσεις).

Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.

Πώς θα λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση

Πρέπει να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο. Αν δεν λάβετε απάντηση ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής της χώρας της ΕΕ όπου συνέβη το περιστατικό. Αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμός σας.

Απώλεια ή φθορά αποσκευών

Αποσκευές που παραδίδονται κατά τον έλεγχο εισιτηρίων

Αν οι αποσκευές που έχετε παραδώσει κατά τον έλεγχο εισιτηρίων χαθούν, φθαρούν ή καθυστερήσουν, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση από τον αερομεταφορέα μέχρι και 1.220 ευρώ

Προσοχή! Ο κανόνας αυτός δεν ισχύει αν η φθορά οφείλεται σε ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής.

Χειραποσκευές (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων)

Ο αερομεταφορέας ευθύνεται μόνον αν ήταν υπαίτιος της ζημίας που προκλήθηκε.

Προσοχή! Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής). Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.

Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε – έναντι κάποιου αντιτίμου – αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.223 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλεια ταξιδιού.

Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.

Ασφάλεια αερομεταφορών

Όταν ταξιδεύετε αεροπορικώς σε άλλη χώρα της ΕΕ, να έχετε υπόψη σας ότι ισχύουν ορισμένοι κανόνες ασφάλειας όσον αφορά τις αποσκευές σας:

– Τα υγρά που μεταφέρετε στην καμπίνα επιβατών του αεροσκάφους, όπως ποτά, οδοντόκρεμες, καλλυντικές κρέμες ή τζελ πρέπει να είναι τοποθετημένα σε διαφανείς πλαστικές σακούλες μέγιστης χωρητικότητας 1 λίτρου. Καμία μεμονωμένη συσκευασία δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 100 ml. Οι συσκευασίες υγρών χωρητικότητας άνω των 100 ml πρέπει να τοποθετούνται σε αποσκευή που παραδίδεται κατά τον έλεγχο εισιτηρίων. Οι ποσοτικοί περιορισμοί δεν ισχύουν για τα φάρμακα και τις παιδικές τροφές.

– Τυχόν αιχμηρά αντικείμενα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως όπλα δεν επιτρέπονται στην καμπίνα επιβατών του αεροσκάφους. Καθημερινά αντικείμενα, όπως τιρμπουσόν και ψαλίδια, πρέπει να τοποθετούνται στις αποσκευές που παραδίδονται κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων.

– Απαγορεύεται να μεταφέρονται στις πτήσεις εκρηκτικά και εύφλεκτα υλικά, όπως π.χ. πυροτεχνήματα ή αεροζόλ για βάψιμο με ψεκασμό, χημικά και τοξικές ουσίες, όπως οξέα.

– Απαγορεύεται η μεταφορά στην καμπίνα του αεροσκάφους οποιουδήποτε είδους όπλων.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε τον πλήρη κατάλογο των αντικειμένων που απαγορεύεται να μεταφέρετε στις χειραποσκευές ή στις παραδιδόμενες αποσκευές σας. Σε περίπτωση που δεν είστε σίγουροι για κάποιο αντικείμενο, δείτε τι αναφέρεται στον ιστότοπο του αεροδρομίου της χώρας σας ή ζητήστε πληροφορίες από την αεροπορική σας εταιρεία πριν από το ταξίδι σας.

Για λόγους γενικότερης ασφάλειας, όλα τα αντικείμενα που πρόκειται να μεταφερθούν στο αεροπλάνο σαρώνονται ή ελέγχονται με κάποιον τρόπο πριν επιτραπεί η είσοδός τους στις περιοχές ασφαλείας του αεροδρομίου.

Η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης παραμένει κλειδωμένη κατά τη διάρκεια της πτήσης ώστε να αποτρέπεται η είσοδος μη εξουσιοδοτημένων ατόμων.

Όλες οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις από ή προς την ΕΕ οφείλουν να πληρούν ορισμένα πρότυπα ασφάλειας. Αν ταξιδεύετε σε χώρα εκτός Ευρώπης και ανησυχείτε για την ασφάλεια του αεροσκάφους, μπορείτε να ελέγξετε την ευρωπαϊκή «μαύρη λίστα» αεροπορικών εταιρειών.

Επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα

Επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα δικαιούνται δωρεάν βοήθεια κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το αεροπλάνο, κατά τη διάρκεια της πτήσης, καθώς και στο αεροδρόμιο πριν και μετά την πτήση.

Για να έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, θα πρέπει να επικοινωνείτε με την αεροπορική εταιρεία, το πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων ή το ταξιδιωτικό γραφείο τουλάχιστον 48 ώρες πριν από το ταξίδι σας και να εξηγείτε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε.

Ο αερομεταφορέας δεν μπορεί να σας αρνηθεί την επιβίβαση για λόγους μειωμένης κινητικότητας, εκτός αν το αεροσκάφος είναι πολύ μικρό ή αν συντρέχουν λόγοι ασφάλειας.

Αντίθετα, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος κατά τη διάρκεια της πτήσης να σας παρέχει βοήθεια για να λάβετε το γεύμα σας ή τα φάρμακά σας. Αν αυτό είναι αναγκαίο, π.χ. κατά τη διάρκεια πολύωρων πτήσεων, ο αερομεταφορέας μπορεί να σας ζητήσει να συνοδεύεστε από άλλο άτομο.

Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα να λάβετε βοήθεια στο ταξίδι σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους αρμοδίους του αεροδρομίου ή της αεροπορικής σας εταιρείας.

Αν η απάντηση δεν σας ικανοποιήσει, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον εθνικό φορέα επιβολής της νομοθεσίας της χώρας όπου συνέβη το περιστατικό.

Διαφάνεια τιμών κατά την ηλεκτρονική κράτηση

Όταν αγοράζετε ηλεκτρονικά το εισιτήριό σας, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνετε τη σωστή επιλογή. Εκτός από την τελική τιμή πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι εξής πληροφορίες: αεροπορικός ναύλος, φόροι, τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (π.χ. για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα). Τυχόν προαιρετικά επιπλέον ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους. Μπορείτε να καταγγείλετε περιστατικά αδιαφανούς τιμολόγησης, υποβάλλοντας παράπονο ή καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα διαμονής σας στην ΕΕ.

Περισσότερες πληροφορίες

Δικτυακή πύλη πληροφόρησης Η Ευρώπη σου – Πολίτες και ειδικότερα οι ενότητες:

Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα

Ασφάλεια αερομεταφορών

Δικτυακή πύλη ενημέρωσης για Τα δικαιώματα των επιβατών και ειδικότερα η ενότητα:

– Αεροπορικά μέσα

Δικτυακή πύλη ενημέρωσης Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη και ειδικότερα η ενότητα:

– Αεροπορικά ταξίδια

Δίκτυο ευρωπαϊκής πληροφόρησης Europe Direct

             



Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.