Ελλάδα ή εξωτερικό; Οι νέοι απαντούν! (Μέρος 1ο)

Τρίτη, 28 Απρίλιος, 2020 | NEA

Να σπουδάσω στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό; Να βρω δουλειά στην πόλη μου ή να βγω έξω;

Αυτές τις ερωτήσεις κάνουν ολοένα και περισσότεροι νέοι και νέες στην Ελλάδα, ειδικότερα στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον που βρίσκονται. Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct που φιλοξενείται στο Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) αποφάσισε να ρωτήσει νέους Έλληνες και νέες Ελληνίδες που σπουδάζουν και ζουν σε άλλα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απόφαση που πήραν να φύγουν, για το πως βιώνουν τη ζωή στο εξωτερικό, αλλά και για το ενδεχόμενο να ξαναγύριζαν.

 

Ερώτηση 1η: Λάβατε την απόφαση να εγκαταλείψετε την Ελλάδα και να ακολουθήσετε σπουδές στο εξωτερικό. Τί ήταν αυτό που  σας ώθησε να λάβετε αυτή την απόφαση;

Στην ερώτηση αυτή η Σάντυ αναφέρει ότι «ο λόγος που αποφάσισα να σπουδάσω στο εξωτερικό ήταν για να έχω ένα καλύτερο επίπεδο σπουδών, αλλά και για να μεγιστοποιήσω τις επιλογές μου για επαγγελματική αποκατάσταση». Αντιστοίχως, ο Γιώργος υποστηρίζει ότι «με ώθησε η κατάσταση που επικρατεί στα Ελληνικά Πανεπιστήμια! Παρόλο που ακαδημαϊκά το επίπεδο σπουδών στην Ελλάδα είναι ίσο, αν όχι καλύτερο, σε σύγκριση με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, το συνολικό επίπεδο είναι πολύ χαμηλότερο, το οποίο οφείλεται στις καταλήψεις, την κατάσταση των κτηρίων, την έλλειψη καθημερινής οργάνωσης και την έλλειψη σχεδίου για την έξοδο των φοιτητών στην αγορά εργασίας». «Κουράστηκα ως έναν βαθμό να ζω σε μία χώρα που είναι ίσα-ίσα οργανωμένη και καθαρή», λέει ο Ανάστασης Νικολακόπουλος.

 

Ερώτηση 2η: Πόσο εύκολη ήταν η μετανάστευση και η προσαρμογή σας σε μία χώρα της ΕΕ, μακριά από τον τόπο καταγωγή σας;

Ο Ανάστασης Νικολακόπουλος [φωτογραφία] απαντάει ότι «ήταν αρκετά ακριβή [απόφαση], αλλά εφ’ όσον υπάρχει τώρα ένας αξιοπρεπής μισθός είναι μία επένδυση που είναι σίγουρα βιώσιμη».  Οι περισσότεροι ερωτηθέντες ανέφεραν, επίσης, ότι η μετανάστευση σε ένα κράτος μέλος της ΕΕ διευκόλυνε πολύ τη προσαρμογή τους στη χώρα, καθώς εν πολλοίς ένιωσαν ότι βρίσκονται σε οικείο περιβάλλον, όπου υπάρχει ακόμη και το στοιχείο της ελληνικής κοινότητας.

«Το γεγονός ότι η Γερμανία βρίσκεται εντός ΕΕ έχει διευκολύνει σημαντικά την διαβίωσή μου εδώ. Αυτό αφορά κυρίως σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες όμως διαδραματίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα. Παραδείγματος χάριν, εάν η Γερμανία βρισκόταν εκτός ΕΕ, θα χρειαζόμουν άδεια παραμονής, για την οποία θα έπρεπε να κάνω αίτηση ανά τακτικά χρονικά διαστήματα. Ενδεχομένως να χρειαζόμουν μια επιπλέον άδεια, εάν επιδίωκα να εργαστώ στην Γερμανία, κάτι το οποίο θα είχε και επιπτώσεις και στην εύρεση κατοικίας. Οι προϋποθέσεις για την ένταξη στο γερμανικό πανεπιστήμιο θα ήταν διαφορετικές και ούτω καθεξής».  «Η συμμετοχή της Γερμανίας στην ΕΕ αντιθέτως, μέσω των ευρωπαϊκών συμβάσεων και του ευρωπαϊκού Δικαίου ως ολότητα, μου εξασφαλίζει σε έναν μεγάλο βαθμό τα ίδια δικαιώματα που έχει ένας Γερμανός πολίτης», επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Βολονάσης.

«Το πιο σημαντικό με το να βρίσκεσαι σε μια χώρα της ΕΕ είναι ότι μπορείς να ταξιδέψεις ελεύθερα χωρίς να χρειάζεσαι visa. Επιπλέον, όσον αφορά την επαγγελματική αποκατάσταση είναι αισθητά πιο εύκολη όταν βρίσκεσαι σε μια χώρα εντός ΕΕ, καθώς πολλές εταιρείες θα προτιμήσουν άτομα που έχουν δικαίωμα να διαμείνουν στη χώρα χωρίς να χρειάζονται χρηματοδότηση για visa», σχολιάζει η Σάντυ.

 

Και τι συμβαίνει όταν τελειώνουν οι σπουδές;

Ο Δημήτρης με βάση την εμπειρία του στο γαλλικό πανεπιστήμιο απαντάει: « H υστέρηση των ελληνικών πανεπιστημίων νομίζω ότι εντοπίζεται γενικώς στην έλλειψη επαρκούς αξιολόγησης διδασκόντων και φοιτητών και στην έλλειψη διασύνδεσης με την αγορά εργασίας. Πολλές φορές, η ακαδημαϊκή ποιότητα διαφυλάσσεται μόνο και μόνο με τις εθελοντικές προσπάθειες ορισμένων άξιων διδασκόντων. Αυτό δεν μπορεί να αποτελεί μοντέλο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση: χρειάζεται συστηματική προσέγγιση».

Ο Κωνσταντίνος Βολονάσης προσθέτει από την εμπειρία του σε γερμανικό  πανεπιστήμιο [φωτογραφία], πως αυτό υπερτερεί από το ελληνικό καθώς «παρουσιάζει στρατηγικές συνεργασίες με τις μεγαλύτερες εταιρείες της αγοράς και στηρίζει τους φοιτητές που ψάχνουν απασχόληση είτε σε θέσεις μερικής απασχόλησης κατά τη διάρκεια των σπουδών, είτε ως πρακτική, αλλά ακόμα και όσους ψάχνουν θέσεις εργασίας για μόνιμη απασχόληση μετά το τέλος των σπουδών».

 

*Το άρθρο συνεχίζεται στο δεύτερο μέρος.

 

 

**Ευχαριστούμε πολύ την Ίλια Κοκκάλη, ασκούμενη στο Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct που φιλοξενείται στο Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), η οποία πραγματοποίησε τη συνέντευξη και συνέταξε το άρθρο.

Η Ίλια αποφοίτησε από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών έχοντας επιλέξει τη κατεύθυνση των διεθνών σχέσεων. Οι μεγαλύτεροι σταθμοί κατά τη διάρκεια των ακαδημαϊκών της χρόνων ήταν η φοίτηση της στο Sciences Po, Lyon στη Γαλλία μέσω του προγράμματος Erasmus + και η πρακτική της στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, στη Γενεύη. Στα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και η κυκλική οικονομία.

             



Τελευταία Νέα από europa.eu
  • No noew..
To κέντρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.